Behandling af Peyronies sygdom / Krummerik / Induratio penis plastica (IPP)

Peyronies sygdom, også kendt under betegnelsen krummerik eller skæv penis, er forårsaget af arvæv, som dannes på langs af penis i svulmelegemerne. Udviklingen af dette fibrøse arvæv inde i penis kan, alt afhængig af sværhedsgraden, forårsage at penis bøjer eller buer, hvilket kan gøre det vanskeligt at gennemføre samleje eller præstere under seksuel aktivitet.
Denne udvikling af en buet eller skæv penis, kan også medføre gener og smerte. Ligeledes kan krummerik gøre det svært for en mand at få eller opretholde en erektion.

Krummerik kan udvikle sig efter en tidligere skade eller slag på penisvævet. Forskere har set sygdommen udvikle sig, efter en pludselig lokaliseret blødning inde i penis. Denne blødning ses hyppigst efter en bøjning, fald eller slag.
Symptomer på Peyronies sygdom kan forekomme pludseligt eller udvikles gradvist. De mest almindelige tegn og symptomer omfatter:

• Arvæv (plaques) som kan mærkes under huden af penis som flade klumper eller et bånd af hårdt væv.
  • En væsentlig bøjning til penis. Penis kan være buet opad, nedad eller bøjet til den ene side. I nogle tilfælde kan den erigerede penis have indsnævringer, fordybninger eller et timeglas udseende.
  • Erektionsproblemer. Krummerik eller skæv penis kan forårsage problemer med at få eller opretholde en erektion (erektil dysfunktion).
  • Penis kan blive kortere som følge af Peyronies sygdom.
  • Smerte, med eller uden en erektion.

Fokuseret Shockwave behandling kan, uden brug af bedøvelse og uden bivirkninger, reducere smerterne og mindske udbredelsen af arvævet.