Active Release Technique

Active Release Technique (ART) er en behandlingsteknik til bindevævsmassage, der kan bruges til at afhjælpe en lang række af smerteproblematikker relateret til muskler, sener, nerver, fascia og ligamenter – med andre ord koncentreret omkring kroppens bløddele. Læs mere om Active Release Technique her, hvor du kan blive klogere på den populære behandlingsform.

Hvad er Active Release Technique?

Active Release Technique er en dyb bindevævsmassage til behandling af muskelsmerter. Smerterne kan for eksempel opstå ved overstræk eller slag eller ved mangel på ilt til musklen, og i hvert af disse tilfælde vil der opstå tykt arvæv, der kan give smerter og problemer med bevægelsesapparatet. Active Release Technique afhjælper denne tilstand ved præcise tryk på den berørte kropsdel, hvorved arvævet nedbrydes, og musklen på ny kan finde tilbage til så tæt på normaltilstand som muligt.

Behandleren foretager en grundig undersøgelse forud for behandlingen for at identificere de helt rigtige fokuspunkter. Patienten er selv en aktiv del af selve behandlingen med Active Release Technique, idet bindevævsmassagen er mest virksom, hvis patienten laver bestemte bevægelser undervejs i behandlingen, imens behandleren masserer vævet med udgangspunkt i den helt særlige ART-metode.

Hvilke tilstande kan bindevævsmassage behandle?

Som udgangspunkt kan Active Release Technique benyttes til behandling af alle former for muskelsmerter, hvor der er bløddele involveret. Bindevævsmassagen har blandt andet gavnlige effekter for patienter med følgende problematikker:

• Rygsmerter
  • Karpaltunnelsyndrom
  • Hovedpine og migræne
  • Skuldersmerter
  • Iskiassmerter
  • Tennisalbue
  • Skinnebensbetændelse
  • Hælsporer

Behandling med Active Release Technique kan både stå alene, eller behandlingen kan kombineres med andre teknikker for endnu bedre resultater alt efter, hvilke problematikker den enkelte patient står med.

Kan der opstå komplikationer ved behandling med Active Release Technique?

Nej. Active Release Technique (bindevævsmassage) er en skånsom behandlingsform uden kendte komplikationer. Behandlingen må ydermere kun foretages af certificerede behandlere med godkendt uddannelse inden for Active Release Technique.