Tennisalbue

Hvis du lider af smerter på ydersiden af albuen, så har du muligvis det, der populært kaldes for en tennisalbue. Selvom du måske ikke har dyrket tennis eller anden sport med ketcher, så kan du sagtens have fået tennisalbue. Det skyldes ofte gentagne bevægelser på arbejdet eller i forbindelse med havearbejde eller anden fritidsaktivitet. Smerterne i albuen skyldes, at senerne eller muskulaturen omkring albueleddet er blevet irriteret, hvilket kræver behandling og en ændring af dit bevægelsesmønster.

Behandling af tennisalbue

Når vi har diagnosticeret dine smerter i albuen og fundet frem til, at det er tennisalbue, så planlægger og igangsætter vi en behandling. I samme ombæring vejleder vi dig i, hvordan du kan undgå de bevægelser, som har givet dig din tennisalbue. Hjørnestenen i behandlingen er at få standset irritationens udvikling, men det er ikke nok i sig selv, da det vil tage lang tid for smerterne at fortage sig.

Behandling af tennisalbue kan bestå af elementer som disse:

• Manipulation
  • Massage af sener og/eller muskler
  • Mobilisering
  • Træning

Tennisalbuer bør behandles

Selvom du kan komme langt ved at identificere og ophøre de bevægelser, som forårsagede din tennisalbue, så bør du også konsultere din kiropraktor og få set på tennisalbuen. Med behandling og kyndig vejledning vil du hurtigere og med langt højere sikkerhed komme igennem din smertetilstand og sikkert over på den anden side.

Lige så vigtigt det er at ændre sin adfærd, så tennisalbuen kan få ro – lige så vigtigt er det også at vænne sig til at bruge sin arm på mere velbalancerede måder fremadrettet. En tennisalbue kan nemt blusse op igen, så de gode vaner skal til for at forebygge og undgå et tilbagefald.